PTTK Oddział Stronie Śląskie

Biuro czynne:

W poniedziałki i czwartki

w godz. 10:00 - 14:00

w soboty i niedziele nieczynne !

Wizyty
Dzisiaj: 245Wszystkie: 686

Szlaki narciarstwa biegowego

Dlaczego biegówki? Dlaczego właśnie u nas?

Narciarstwo biegowe to wspaniała forma rekreacji, szczególnie jeśli można ją uprawiać w jednym z najpiękniejszych pod względem krajobrazowym zakątków naszego kraju. Do takich z pewnością należą Góry Bialskie i Masyw Śnieżnika. Gęsta sieć szerokich duktów leśnych i sprzyjające warunki klimatyczne to największe atuty dla rozwoju narciarstwa biegowego w okolicy Stronia Śląskiego. Wiele możemy nauczyć się od naszych czeskich sąsiadów, gdzie narciarstwo biegowe jest niezwykle popularne - zarówno wśród osób starszych, jak i rodzin z dziećmi.

Wśród zalet uprawiania narciarstwa biegowego najczęściej wymienia się:

- jest to naturalny sposób poruszania się,

- mamy możliwość bliskiego obcowania z przyrodą,

- biegówki dają możliwość szybkiego przemieszczania się po płaskich i falistych obszarach,

- nie musimy kupować karnetów, ani stać w kolejkach do wyciągów,

- jazda na nartach biegowych doskonały trening dla niemal wszystkich mięśni i wspaniały start przed nauką jazdy na nartach zjazdowych,

- małe ryzyko kontuzji.

WYPOŻYCZALNIA, SERWIS I SZKOŁA NARCIARSTWA BIEGOWEGO www.wild-cat.pl

Opis szlaku

Start: BIELICE

Uwaga! W związku z koniecznością korzystania przez Administrację Lasów Państwowych z drogi leśnej na odcinku Bielice leśniczówka - zielony szlak pieszy, informujemy, że w sezonie zimowym 2013/2014 ślad dla narciarzy-biegaczy będzie zakładany od miejsca, gdzie zielony szlak pieszy skręca w prawo w kierunku Puszczy Śnieżnej Białki, tj. ok. 2,5 km od leśniczówki w Bielicach.

Bielice – Dolina Białej Lądeckiej - Pętla Biały Spław (9,3 km) - Dolina Białej Lądeckiej - Bielice (14,4 km)
Punktem wyjściowym jest leśniczówka w Bielicach, gdzie przygotowano miejsca postojowe. Po około 700 m docieramy do skrzyżowania dróg leśnych, gdzie rozpoczyna się właściwy szlak (tam również miejsca postojowe). Kontynuujemy prosto wzdłuż doliny rzeki Białej Lądeckiej. Aby znaleźć się na Pętli Biały Spław, na skrzyżowaniu szlaków kierujemy się w lewo. Pętla ma długość 4,2 km. W pobliżu Bialskiego Siodła włączają się szlaki z czeskiego Paprska - Velký Šengen i Malý Šengen (oznaczenie czerwone). Za ostrym zakrętem docieramy do ponownego rozwidlenia szlaków. Aby powrócić do Bielic skręcamy w prawo i po 600 m docieramy do znanego nam już skrzyżowania - wejścia na Pętlę Biały Spław. Powrót do Bielic – tą samą drogą – łagodnie z górki.

Bielice – Dukt nad Spławami – Siodło pod Rudawcem (13,5 km)
Początek szlaku jak w opisie poprzednim. Po dotarciu do skrzyżowania dróg z Pętlą Biały Spław, kierujemy się w prawo i po 600 m docieramy do rozwidlenia dróg, gdzie polski szlak spotyka się z czeskimi szlakami Velký Šengen i Malý Šengen (oznaczenie czerwone). Chcąc skorzystać z najkrótszej drogi do Chaty Paprsek należy na rozwidleniu skierować się prosto, na dziki skrót. Skrótem dochodzimy do granicznego szlaku czerwonego Malý Šengen i nim na południe zjeżdżamy do Paprska. Początek skrótu jest stromy, najlepiej zdjąć narty. Kierujemy się w prawo lekko wznoszącą się drogą biegnącą wzdłuż Duktu nad Spławami. (Po drodze czeski szlak Malý Šengen skręca w lewo w kierunku Paprska). Odcinek kończy się w pobliżu Siodła pod Rudawcem, gdzie czeski czerwony szlak Velký Šengen skręca w lewo do Chaty Paprsek. Tu możemy zawrócić do Bielic lub udać się dalej do Nowej Morawy (ok. 6,5 km).

Bielice - Pętla Stadion (1,2 km)
Pętla przygotowana specjalnie do nauki jazy na nartach biegowych lub do treningu przed wyruszeniem na dłuższe szlaki. Umiejscowiona jest wzdłuż koryta rzeki Białej Lądeckiej ok. 800 m na południe od leśniczówki w Bielicach.

Start: NOWA MORAWA

Nowa Morawa – Droga Marianny – Przełęcz Sucha – Siodło pod Rudawcem (6,50 km)
Wyruszamy z leśnego parkingu tzw. Drogą Marianny. Aż do Przełęczy Suchej (1002 m) cały czas biegniemy pod górę. Pierwsze 1,7 km szlak łagodnie wspina się, a następnie czeka nas ostry podbieg. Droga zakosami wprowadza nas na wysokość ok. 1000 m. Na Przełęczy Suchej skręcamy w prawo i następny łatwy odcinek - ponad 2 km łagodnie zakosami - doprowadzi nas do Siodła pod Rudawcem. Tutaj polski szlak łączy się z czeską pętlą Velký Šengen (ozn. czerwone) prowadzącą do Chaty Paprsek (5,5km). Możemy udać się do Czech, kontynuować polskim szlakiem do Bielic (ok. 13,5 km) lub wrócić do Nowej Morawy.

Nowa Morawa – Przełęcz Staromorawska – Droga nad Lejami – Kletno (14,2 km)
Z leśnego parkingu wracamy na główną drogę asfaltową, podchodzimy kilka metrów i skręcamy w prawo na leśny szlak. Około 2,8 km biegniemy łagodnym traktem w kierunku zachodnim. Na rozwidleniu skręcamy w lewo. Droga w prawo prowadzi do górnej stacji kolei linowej Stacji Narciarskiej Kamienica. Mijamy Przełęcz Staromorawską i łagodnie tracąc wysokość docieramy do rozwidlenia szlaków. Skręcając w prawo, po 500 m zjedziemy do wsi Kamienica. Kontynuujemy prosto i przez ok. 3 km łagodnie pniemy się w górę by dotrzeć do Drogi nad Lejami (1010 m) - wspaniałej trasy okrążającej głęboką dolinę rzeki Kamienicy, z szeroką panoramą Gór Bialskich i Jesioników. Dalej szlak zaczyna tracić wysokość. Na Siodle pod Porębkiem (z prawej dochodzi szlak na Pętlę wokół Młyńska - 6,5 km) kierujemy się prosto, a po ok. 100 m w prawo. Niecałe 1,3 km łagodnego zjazdu doprowadzi nas do Kletna, gdzie wyjedziemy na wysokości Muzeum Ziemi i parkingu.

Start: BOLESŁAWÓW (STACJA NARCIARSKA KAMIENICA)

Bolesławów (Stacja Narciarska Kamienica/górna stacja kolei krzesełkowej) – Przeł. Staromorawska – Droga nad Lejami – Siodło pod Porębkiem – Kletno (12,9 km)
Do szlaku dojeżdżamy wyciągiem krzesełkowym z Bolesławowa. Na górnej stacji kierujemy się w lewo, na południe. Szlak przez ok. 1,5 km prowadzi zboczem góry Zawada bardzo łagodnie nabierając wysokości. Docieramy do rozwidlenia dróg. Z lewej dołącza szlak z Nowej Morawy. My poruszamy się prosto do Przełęczy Staromorawskiej. Od Przełęczy mamy do pokonania ok. 5 km szlaku wspinającego się na wysokość ok. 1000 m. Poruszamy się teraz Drogą nad Lejami, trasą z której rozciągają się piękne panoramy Gór Bialskich i Jesioników. Dalej szlak zaczyna tracić wysokość. Na Siodle pod Porębkiem (z prawej dochodzi szlak na Pętlę wokół Młyńska - 6,5 km) kierujemy się prosto, a po ok. 100 m w prawo. Niecałe 1,3 km łagodnego zjazdu doprowadzi nas do Kletna, gdzie wyjedziemy na wysokości Muzeum Ziemi i parkingu.

Bolesławów (Stacja Narciarska Kamienica/górna stacja kolei krzesełkowej) – Nowa Morawa (4,3 km)
Szlak rozpoczyna się przy górnej stacji kolei. Tu pierwsze 1,5 km pokonujemy łagodnie zboczem góry Zawada. Na rozwidleniu szlaku wybieramy drogę w lewo w kierunku Nowej Morawy. Przed nami 2,8 km łatwej trasy. Docieramy do drogi głównej prowadzącej na Przełęcz Płoszczyna (drogowe przejście graniczne). Kierujemy się w lewo w dół. Na zakręcie leśne miejsca postojowe i koniec trasy

Start: KAMIENICA

Kamienica – Droga nad Lejami – Siodło pod Porębkiem – Kletno (10,4 km)
Miejsce startowe znajduje się w górnej części wsi, gdzie przygotowano miejsca postojowe i tablicę informacyjną z mapą. Z drogi skręcamy w lewo na drewniany most i pokonujemy 500 m pod górę do skrzyżowania szlaków. Skręcając w lewo dotrzemy do górnej stacji kolei krzesełkowej Stacji Narciarskiej Kamienica. Skręcając w prawo duktem poniżej Lejów docieramy do Kletna jak opisano wcześniej, mijając piękną trasę widokową - Drogę nad Lejami.

Start: KLETNO

Kletno – Siodło pod Porębkiem – Pętla Góry Młyńsko – Siodło pod Porębkiem – Kletno (9,1 km)
Z parkingu PTTK w Kletnie kierujemy się w lewo, zgodnie z oznakowaniem szlaku, w stronę Siodła pod Porębkiem. Po ok. 1,3 km podbiegu docieramy do węzła dróg, gdzie kierujemy się w lewo i na następnym rozwidleniu ponownie w lewo. Po drodze piękne widoki na Żmijowiec i Rudkę. Kolejna krzyżówka to spotkanie ze szlakiem – pętlą wokół Młyńska. Kierujemy się w prawo i po 50 m w lewo na wschodnie zbocze góry Młyńsko. Trasa jest łatwa. Po ok. 3 km droga zaczyna okrążać stok. Teraz poruszamy się zachodnim stokiem Młyńska, skąd roztaczają się piękne widoki na Masyw Śnieżnika oraz dolinę Kleśnicy. Docieramy do znanej już krzyżówki i powracamy do Kletna tą samą drogą. Pętlę wokół Młyńska polecamy jako doskonały trening przed wyruszeniem na dłuższe wycieczki oraz dla początkujących biegaczy.

Kletno – Przełęcz Śnieżnicka – Schronisko PTTK „Na Śnieżniku” (6,1 km)
Odcinek z parkingu do pierwszego rozwidlenia pokonujemy jak w poprzednim opisie - Duktem pod Cisowym Rozdołem przez ok. 1,3 km. Na pierwszym rozwidleniu dróg kierujemy się prosto drogą biegnącą granicą Rezerwatu Jaskinia Niedźwiedzia. Szlak dynamicznie nabiera wysokości. Wspinamy się przez niecałe 4 km aby na Przełęczy Śnieżnickiej osiągnąć wysokość 1123 m. Tutaj dobrze jest odpocząć, bo przed nami jeszcze około 900 m podbiegu do schroniska – celu naszej wycieczki. Piękne widoki na Sudety Zachodnie zrekompensują trudy. Droga powrotna prowadzi cały czas w dół. Na odcinku pomiędzy schroniskiem a Przełęczą Śnieżnicką należy zachować szczególną ostrożność. Jest tam dość duże nachylenie, a w sezonie zimowym przy ładnej pogodzie, przechadza się tędy sporo turystów.

Kletno – Siodło pod Porębkiem – Droga nad Lejami – Kamienica (10,4 km)
Szlakiem z parkingu w Kletnie (jak w opisie wyżej) docieramy po ok. 1,3 km do pierwszego rozwidlenia, gdzie skręcamy w lewo w kierunku Siodła pod Porębkiem. Na następnym rozwidleniu kontynuujemy prosto wschodnim zboczem Śnieżnika. Szlak doprowadza do Drogi nad Lejami – pięknej trasy widokowej, z szeroką panoramą Gór Bialskich i Jesioników. Po ok. 4,5 km droga zaczyna łapać kierunek na północ. Zjeżdżamy szlakiem prowadzącym pod Lejami. Dojeżdżamy do skrzyżowania szlaków nad Kamienicą, gdzie skręcamy w lewo aby po 500 m dojechać do wsi. (Wybierając drogę prosto dojedziemy do górnych stacji wyciągów Stacji Narciarskiej Kamienica). Trasa nie jest trudna, poza pierwszym odcinkiem z Kletna, cały czas biegniemy płasko lub z górki. Na odcinku Droga nad Lejami – Kamienica, jadąc z górki należy zachować ostrożność.

Start: JANOWA GÓRA

Janowa Góra – Przełęcz Śnieżnicka – Schronisko PTTK „Na Śnieżniku” (5,9 km)
Z Janowej Góry prowadzi najłatwiejszy i najkrótszy szlak do Schroniska PTTK „Na Śnieżniku” . Szlak rozpoczyna się nieopodal miejsc postojowych przygotowanych w górnej części wsi. Piękne leśne krajobrazy będą nam towarzyszyć przez ok. 5 km i łagodnie wznoszącą się drogą dotrzemy do Przełęczy Śnieżnickiej. Tutaj wybieramy drogę na wprost - przed nami 900 m podbiegu do schroniska. Nagrodą za wysiłek są piękne widoki na zachodnią część Masywu Śnieżnika, a spod schroniska na Góry Bystrzyckie i Orlickie. Na miejscu warto zaplanować dłuższy odpoczynek. Droga powrotna to sama przyjemność - cały czas z górki. Przy ładnej pogodzie trzeba uważać na odcinku ze schroniska do przełęczy - może być tłoczno.

Janowa Góra – Przełęcz Śnieżnicka – Schronisko PTTK „Na Śnieżniku” – Przełęcz Puchacza (11,4 km)
Docieramy do Schroniska PTTK „Na Śnieżniku” zgodnie z poprzednim opisem. Od schroniska kierujemy się za śladem, który prowadzi wzdłuż niebieskiego szlaku turystycznego, grzbietami najwyższych partii Masywu Śnieżnika. 5 km odcinek wiedzie poprzez zbocze Małego Śnieżnika. Po prawej stronie roztaczają się widoki na Góry Bystrzyckie i Orlickie oraz dolinę Nysy Kłodzkiej. W miejscu skrzyżowania się żółtego i niebieskiego szlaku pieszego, skręcamy w lewo w kierunku Przełęczy Puchacza. Po ok. 800 m docieramy do celu. Tu na granicy włącza się szlak biegowy z Dolnej Morawy (patrz opis dalej), którym możemy kontynuować wycieczkę lub zawrócić do schroniska.

Janowa Góra – Przełęcz Śnieżnicka – Kletno (10,2 km)
Startujemy w górnej części Janowej Góry i kierujemy się na Przełęcz Śnieżnicką. Na Przełęczy skręcamy w lewo w kierunku Kletna. Przed nami 4 km zjazdu drogą powyżej doliny Kleśnicy i Rezerwatu Jaskinia Niedźwiedzia. Początkujący biegacze powinni zachować szczególną ostrożność i nie rozwijać dużej prędkości. Nad nami po prawej stok góry Stroma (1166 m). Bez wysiłku docieramy do skrzyżowania szlaków, gdzie kierujemy się w lewo i zjeżdżamy przez ok. 1,3 km do parkingu w Kletnie.

Start: SIENNA

Sienna (Ośrodek Górski Czarna Góra/górna stacja kolei KLH) – Żmijowa Polana – Przełęcz Śnieżnicka – Schronisko PTTK „Na Śnieżniku” (6,1 km)
Wjeżdżamy koleją KLH na Żmijowiec. Na górnej stacji kolei kierujemy się w prawo i pokonujemy odcinek ok. 700 m w stronę Przełęczy Żmijowa Polana. Odcinek ten łączy górne stacje kolei KLH i KL na Czarną Górę, trzeba więc uważać na narciarzy na zjazdówkach. Od Żmijowej Polany ruszamy śladem dla biegówek. Przed nami ok. 4,5 km pięknej widokowo trasy, prowadzącej grzbietem Żmijowca. Po lewej Góry Złote i Bialskie, po prawej Dolina Nysy Kłodzkiej, Góry Bystrzyckie i Orlickie. Nachylenie jest małe, więc bez wysiłku docieramy do Przełęczy Śnieżnickiej, skąd kierujemy się do schroniska. 900 m podjazdu dzieli nas od celu. Towarzyszą nam piękne panoramy okolicznych gór. W schronisku warto zaplanować dłuższy wypoczynek. Planując wycieczkę należy sprawdzić w jakich godzinach czynna jest kolej KLH. Polecamy powrót do Siennej przez Janową Górę.

Schronisko PTTK „Na Śnieżniku” – Przełęcz Puchacza (5,5 km)
Ze schroniska możemy wyruszyć na łatwą i przyjemną trasę do Przełęczy Puchacza. Za schroniskiem włączamy się w szlak w kierunku południowym, szerokim i wygodnym torem przez ok. 5 km poruszamy się równolegle do granicy państwa. Po drodze widoki na Góry Bystrzyckie i Orlickie oraz dolinę Nysy Kłodzkiej. Po lewej mijamy szczyt Małego Śnieżnika, docieramy do miejsca gdzie szlak zakręca w lewo. Po ok. 900 m dobiegamy do Przełęczy Puchacza, gdzie od strony czeskiej dociera szlak biegowy, który okrąża górę Puchacz od strony wschodniej (szlak z Dolni Morava – patrz opis dalej). Możemy przejść na czeską stronę i kontynuować wycieczkę lub zawrócić do schroniska.

Przełęcz Śnieżnicka – Janowa Góra (5,0 km)
Odcinek z Przełęczy Śnieżnickiej do Janowej Góry jest bardzo wygodny i łatwy. Prowadzi leśnym, górskim szlakiem, cały czas łagodnie w dół.

SZLAKI PO CZESKIEJ STRONIE GÓR

SZLAKI NARCIARSTWA BIEGOWEGO CZESKIEGO OŚRODKA NARCIARSKIEGO "SNOWPARK PAPRSEK"  www.paprsek.net (dojście z Bielic)

Pętla Velký Šengen (17 km)
Rekreacyjny szlak biegnący z Paprska trasą warstwicową, przekracza granicę na Siodle pod Rudawcem (po polskiej stronie biegnie równolegle ze szlakiem czarno-pomarańczowym do Bielic), dalej Duktem nad Spławami, okrąża górę Postawna i granicą wraca na przełęcz pod Palašem. Oznakowanie czerwone.

Pętla Malý Šengen (8 km)
Łatwy szlak biegnący pasem granicznym. Przechodzi na polską stroną na Przełęczy pod Działem, gdzie łączy sie z pętlą Velký Šengen i wraca z nią do punktu startu. Oznakowanie czerwone.

Pętla Malá Pralinka (3 km)
Rekreacyjna pętla, doskonała dla początkujących. Oznakowanie żółte.

Pętla Pralinka (8 km)
Łatwa grzbietowa pętla, biegnąca wzdłuż pasa granicznego. Biegaczom towarzyszy bajkowa leśna sceneria. Po drodze też ładne odkrycia widokowe w kierunku Kuncic. Oznakowanie żółte.

Pętla Pohádka (Smrk) (9,7 km)
Szlak biegnie pod Górą Travna, następnie granicą państwa do szczytu Smrk (1125 m), wraca przez rozdroże Císařská bouda. Oznakowanie zielone.

SZLAK NARCIARSTWA BIEGOWEGO Z OŚRODKA NARCIARSKIEGO „Relax & Sport Resort Dolní Morava” www.dolnimorava.cz  NA PRZEŁĘCZ PUCHACZA (od strony polskiej dojście do Przełęczy Puchacza ze Schroniska PTTK „Na Śnieżniku”)

Horní Morava (parking Pod Klepáčem) – Pramen Lipkovského potoka – Przełęcz Puchacza (4km)
Rekreacyjny szlak biegnący trawersem po wschodnim zboczu Puchacza i Trójmorskiego Wierchu. Jest to fragment dłuższego szlaku biegówkowego Šanov – Przełęcz Puchacza (22 km). Wspaniałe widoki na Masyw Śnieżnika i czeskie doliny. Oznakowanie czerwone.